Finské supermarkety zavádí „šťastnou hodinku“

Finsko sice patří mezi 10 nejdražších evropských zemí, nyní si však jeho obyvatelé mohou dopřát jednu „šťastnou hodinu“ slev denně. Řetězec S-Market se v devíti stovkách svých supermarketů rozhodl řešit plýtvání potravinami hodinou, při které snižuje ceny až o 60 %.

V průběhu dne snižuje S-Market cenu čerstvého masa, ryb a zeleniny o 30 %, jakmile ale odbije devátá večerní, ceny klesnou o 60 %. Cílem je prodat ty potraviny, které brzy projdou, a do roku 2020 tak celkově snížit plýtvání o 15 %. „Dost jsem si na to zvykl,“ říká sedmadvacetiletý Kasimir Karkkainen. Když ve 21:15 procházel sekcí masa, popadl zlevněnou vaničku s žebírky a vepřovou panenku zabalenou do vakuového obalu.

A jak každodenně dokazují čekající davy, je šťastná hodinka velmi oblíbená i u dalších lidí. Vedení S-Marketu se sice různými způsoby snaží snížit plýtvání potravinami už 2 roky, „šťastné hodinky“ jsou ale zatím zdaleka nejpopulárnější aktivitou.

Jde to i online

Stejně jako je ve Finsku hitem „šťastná hodinka“, ve 14 evropských zemích zažívá boom mobilní aplikace Too Good To Go. Její uživatelé si mohou koupit tašku s jídlem, které by restaurace, obchody či pekárny na konci dne vyhodily. Aplikace jim navíc garantuje, že zaplatí pouze třetinu původní ceny. Tvůrci Too Good To Go tvrdí, že od svého zavedení v roce 2016 bylo díky aplikaci zachráněno více něž 23 milionů jídel, což zabránilo úniku téměř 28 000 tun oxidu uhličitého do atmosféry. Podobných aplikací přibývá, v České republice na podobný způsob funguje Jídlov, objevují se ale i další.

Pozor na hladové oči

Dobře nakoupit ve slevě ještě neznamená, že se jídlo nevyhodí. Často si totiž nedokážeme říct, na co jídlo využijeme, a potraviny stejně vyhodíme, protože je nestihneme spotřebovat. Je důležité nenechat se slevami příliš ovlivnit a kupovat jen tolik, kolik opravdu stihneme sníst. Nezapomeňte si rovnat potraviny v poličkách a lednicích tak, abyste na očích měli vždy ty, které brzy projdou. Další tipy, jak nakupovat skladovat najdete v naší brožurce.

 

Foto: Pixabay

Zdroj: NY Times | WeForum

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru