fbpx

Obchodníci přejímají iniciativu. Zavázali se k větší efektivitě

Ahold, Tesco, IKEA a další řetězce se připojily k nové iniciativě 10x20x30 v rámci platformy Champions 12.3. Cílem je zapojit do boje proti plýtvání potravinami celé dodavatelské řetězce - od výrobců až po prodejce. Pokud by se tahle ambice naplnila, sníží se plýtvání v sektoru na polovinu.
Datum: 18.11.2019 Autor: Milena Toman
...hledáme způsoby, jak neplýtvat

V září se na společném jednání v New Yorku dohodlo 10 světově význačných maloobchodníků a firem, že do roku 2030 sníží množství potravinového odpadu na polovinu.

V samotných maloobchodech se totiž plýtvá relativně málo, ale k plýtvání často dochází už u producentů nebo zemědělců. Uveďme příklad „křivé“ zeleniny: vysoké nároky na vzhled potravin zapříčiňují, že se neodpovídající kusy ovoce a zeleniny vůbec do prodeje nedostanou a vyhodí se rovnou u zemědělců. Proto je nutné se na výrobu potravin dívat komplexně.

Závazek 10x20x30 naplňuje cíl 12.3. udržitelného rozvoje OSN, který zní:
Do roku 2030 snížíme globální plýtvání potravinami na maloobchodní a spotřebitelské úrovni na polovinu v přepočtu na hlavu a snížíme ztráty potravin v celém výrobním a zásobovacím procesu.

Kdyby se například uvolnily obchodní estetické normy na to, jak má přesně ovoce nebo zelenina, cesta do obchodu by byla pro nestandardní kousky jednodušší. Jaké konkrétní kroky firmy podniknou, ale ještě není jasné.

Iniciativa 10x20x30 byla veřejně představena na každoroční akci, kterou pořádá skupina Champions 12.3., sdružující celosvětové lídry potravinářského průmyslu. Ti jsou přesvědčeni, že má-li svět včas dosáhnout cíle 12.3., je potřeba motivovat vlády k akčním plánům a opatřením. Předseda Champions 12.3. Dave Lewis zdůrazňuje:

„Potřebujeme více společností, které se zaměří na potravinový odpad, jeho měření a zveřejňování údajů o plýtvání.“

Mezi zakládající členy iniciativy 10x20x30 patří společnosti AEON, Ahold Delhaize, IKEA Food, Kroger, METRO AG, Pick n Pay, The Savola Group, Sodexo, Tesco a Walmart. „Partnerství s dodavateli, kteří sdílejí naše hodnoty a budoucí vizi, je dalším krokem v cestě za záchranou potravin. Společně můžeme snížit plýtvání potravinami v celosvětovém měřítku,“ dodal výkonný ředitel IKEA Food Michael la Cour. Členové dohromady působí ve více než 80 zemích světa, včetně regionů v Jižní Africe a na Blízkém východě.

Titulní foto: Zachraň jídlo
Ilustrační foto jablek: Matěj Stránský

Zdroj: Champions 12.3.

Další novinky