Plýtvání v distribuci

Připravíme vám workshop na míru. Společný seminář či teambuilding pro firmu, neziskovku, sociální podnik nebo jen skupinu nadšených zaměstnanců s vámi vyladíme tak, abyste si z něj odnesli přesně to, co potřebujete. Přidejte se ke stovkám zaměstnanců, kteří ví, jak šetřit jídlem.

Než se potraviny dostanou do prodeje, musí být přepraveny a distribuovány. Například ovoce a zelenina většinou putují na prodejny přes velkosklady. K nám spotřebitelům se však dostanou jen ty nejlepší kusy, nemalá část zboží proto ukončí svou cestu již v distribučním procesu.

Přestože ovoce a zelenina většinou nenesou označení trvanlivosti, prodejci po dodavatelích vyžadují určitou garanci, jak dlouho jim produkt na regálech vydrží. Výslednou trvanlivost ale ovlivňují všechny faktory, od toho, kde a jak ovoce rostlo, přes počasí i nakládání s plodinou během sklizně a dopravy. Distributoři nezjistí, zda byla zásilka na převoz připravena tak, jak má.

„Například bylinky jsou hodně náchylné na teplotu. Pokud se sklízí v Izraeli při 30°C a nezchladí se před distribucí správně, teplotní šoky jim mohou hodně uškodit.“

Nároky na dokonalý vzhled produktů jsou vysoké. U ovoce a zeleniny však rozhoduje primárně příroda, která na dokonalost nehraje. „Ovozel je příroda, snažíme se tomu všichni dát nějaký řád, ale pak se stane, že ve Španělsku měsíc v kuse prší a ty pomeranče pak vypadají tak, že je nechce nikdo kupovat. A to je problém.“

„Supermarket vám to nevezme ani za nízkou cenu, lidé chtějí za své peníze jen to nejlepší zboží. Informace, že ve Španělsku pršelo, a proto ta úroda vypadá tak, jak vypadá, se k zákazníkovi nedostane — a vlastně ho to ani nezajímá.“

I když se distributoři snaží pracovat se zbožím s maximální efektivitou, k odpisům dochází pravidelně. „Odpisů máme spoustu, obrovsky na to doplácí například citrusy, různé bobuloviny, jahody, borůvky a podobně. Jsou to naše odpisy, ne na prodejně, protože nám to ten supermarket ani nepřijme.“

Například u zázvoru, u kterého jsou žádoucí velké kusy a malé úlomky nikdo nekupuje, jdou prý odpisy do tun. Velký vliv mají v tomto ohledu spotřebitelé. Pokud budou při nákupu méně vybíraví, může to výsledné plýtvání podstatně ovlivnit.

Zpět na stránku Fakta o plýtvání

Určitě znáte někoho, komu by se taková rada hodila.

Články k tématu

Nedávno jsme přinesli data získaná z měření potravinového odpadu ve 4 školních jídelnách v Praze, které jsou zřizované a vaří
Náš projekt Prague Food Waste odhalil, že ve čtyřech pražských školních jídelnách, fungujících jako příspěvková organizace, končí až 31 %
Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Přejít nahoru