Konec plýtvání v obchodech? Chytrý systém snižuje odpisy na čtvrtinu

Česká společnost Logio vyvinula technologii, která přesně plánuje, jak efektivněji nakládat s potravinami a dalším zbožím. Jan Jírovec, jeden z jejích partnerů, nám vysvětlil, jak se takhle podařilo snížit odpisy zboží v obchodě Košík.cz o 75 %.

Abychom pochopili, proč je nutné na plánování zboží používat složitý software, zkuste prosím nejprve vysvětlit, jak náročný je dnešní zákazník.

Za posledních 10 let jsme dramaticky změnili způsob svého nakupování. Covid-19 navíc tuto změnu značně urychlil. Dnešní zákazník chce mít dostupnou širokou paletu produktů a nákup chce mít co nejrychleji doma – v případě online obchodů ideálně do 30 minut. To vytváří neskutečný tlak na řízení skladů a logistiky. Aby obchody byly schopné zákazníkům vyhovět, musí především pochopit jejich chování.

S pochopením nákupního chování pomáhá software od Logio?

Přesně tak. Náš systém dokáže analyzovat miliony prodejních transakcí, identifikovat sezónnost, předpovídat budoucí prodeje a účinky promočních akcí.

Navrhuje správné velikosti objednávek u každé jednotlivé položky zvlášť. Princip objednání čokoládových tyčinek tedy bude naprosto odlišný od tavených sýrů.

Položky, které nejsou ziskové, se snaží dostat co nejrychleji ze skladu, protože tam nepatří a zbytečně stojí peníze. V praxi to vypadá tak, že systém sám navrhne slevovou akci na toto konkrétní zboží.

Jak úspěšný dokáže být?

Díky přesným předpovědím a návrhům objednávek zajistí software minimálně 99% dostupnost položek e-shopu. Všechny tyto operace přitom dělá automaticky každý den. Za dobu jeho používání jsme jej nasadili ve více než stovce firem, kde ušetřil miliardy korun.

Jak výhodný je při snižování plýtvání potravinami?

Náš systém začal pracovat i pro Košík.cz, jeden z dominantních e-shopů v prodeji potravin.

Objem zboží, které se musí na konci odepsat a vyhodit, jsme snížili na čtvrtinu, tedy o celých 75 %.

Přitom to nemá jakýkoli dopad na provoz obchodu, například na dostupnost zboží, kterou nyní držíme nad hranicí 97 %. Dostupnost zboží vyhodnocujeme online každou hodinu u všech položek. Musíme ji mít zaručenou 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Je to složitý a komplexní algoritmus. Umí se podívat na konkrétní zákazníky i jednotlivé zboží a sleduje sezónnost – umí plánovat Vánoce i Velikonoce, léto i zimu.

Do jaké míry tedy ještě o řízení rozhodují lidé a co všechno už přebírá počítač?

U Košíku se nám podařilo automatizovat návrhy objednávek i samotné objednávání od dodavatelů, taková automatizace přispívá až k 50% úspoře času. Zaměstnanci Košíku teď mají více prostoru na zlepšování zákaznické spokojenosti.

Navíc, systém sice chrlí spoustu dat a učí se sám od sebe, ale vy stále potřebujete někoho, kdo nastaví jasné parametry a bude správně vyhodnocovat data. Důležité je umět pracovat na denní bázi a tím vycházet vstříc zákazníkům, zaměstnancům i životnímu prostředí. To už dnes bez chytrého softwaru nedokážete.

Další články

Od příštího roku dojde u našich sousedů ke zvýšení poplatku za potravinový odpad obchodů a obchodních řetězců. Toto opatření je
Náš výzkum s Institutem evaluací a sociálních analýz odhalil, kolik potravinového odpadu vzniká v domovech pro seniory a nemocnicích. Výsledky
Pořádáte konferenci, nebo jiný event a obáváte se plýtvání jídlem? Máme pro vás několik tipů, jak minimalizovat odpad a efektivně
Přejít nahoru