Plýtvání v prodeji

Za vyhazování v obchodech můžeme hlavně my, zákazníci. Očekáváme totiž tu nejčerstvější nabídku. V regálech často zůstává zboží s krátkou dobou trvanlivosti, protože si bereme produkty ze zadních řad, abychom měli ty nejnovější, i když jídlo sníme třeba hned ten den. Online prodejci potravin mají největší odpisy u ovoce a zeleniny, protože jsme velmi nároční na to, jak vypadá zboží, které někdo vybral za nás.

Prodejci v kamenných obchodech se snaží dostat zboží do regálů tak, aby mělo co nejdelší trvanlivost. Mají tak větší šanci, že potraviny stihnou prodat před expirací. Online prodej je oproti tomu flexibilnější:

„Chybí celé dva články distribučního systému – sklad a prodejna. I díky tomu si můžeme čas od času dovolit odebrat od dodavatele zboží s kratší zbývající životností, kterou už by řetězec nevzal.“

Na druhou stranu, mnohem vyšší nároky jsou v online prodeji kladeny na vzhled potravin, zejména u ovoce a zeleniny.

„Zákazník je v našem případě výrazně přísnější, než když jde nakupovat sám. U ovoce a zeleniny musíme splňovat nejvyšší kvalitu na trhu.“

O tom, jestli dodané zboží vyhovuje, rozhoduje kvalitář potravin (na fotce níže). Ten u zemědělců kontroluje vzhled a stav potravin před odvozem do skladů obchodů. Sami spotřebitelé jsou totiž velmi nároční a intuitivně z regálů vybírají ty nejkrásnější kusy ovoce, zeleniny nebo pečiva.

Pomačkané, obouchané a ovadlé potravy už si nikdo nekoupí. Smutným příkladem jsou banány. Všimli jste si někdy, že v krabicích zůstávají odlomené osamocené banány? Zaměstnanci supermarketu je musí průběžně sbírat a vyhazovat, aby regál vypadal stále prvotřídně. Kromě kontroly čerstvých potravin zaměstnanci dohlíží i na trvanlivé zboží, doplňují ho a zlevňují.

„Každý pracovník doplňování musí dodržovat pravidlo ‚Nové dozadu, staré dopředu‘. Zboží s datem, které vyprší později, zařadí dozadu.“

Prodejci se samozřejmě snaží být co nejefektivnější, v čemž jim hodně pomáhá technologie. Interní systémy analyzují stav zboží v reálném čase, umí s vysokou přesností předvídat prodeje v jednotlivých dnech či částech roku a podobně. To vše vede k optimalizaci procesů a ve výsledku i k menšímu plýtvání.

V roce 2018 vstoupila v platnost novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích, která nařizuje supermarketům s plochou větší než 400 m2 nabídnout potravinovým bankám neprodejné potraviny. Jde převážně o výrobky, které na sobě mají chybnou etiketu nebo jsou deformované, ale jinak zcela bezpečné. Takové jídlo se dřív vyhazovalo.

Zpět na stránku Fakta o plýtvání

Určitě znáte někoho, komu by se taková rada hodila.

Články k tématu

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru