Kamil Demuth: Díky Scuku a dalším platformám byli malí farmáři snad schopni přežít

Online tržiště Scuk v posledních týdnech prožilo jedno z nejnáročnějších období – jak říká jeho CEO Kamil Demuth „v tom dobrém slova smyslu“. Mezi únorem a dubnem 2020 se růst firmy ztrojnásobil, nahrála tomu vládní opatření a zákaz farmářských trhů. Jak Scuk funguje a co se během pár týdnů muselo ve firmě změnit?

Moje úvodní otázka je jasná – co je Scuk?

Jsme takové komunitní online farmářské tržiště, kde nabízíme produkty především menších lokálních  farmářů a výrobců. Zákazníky sdružujeme do Nákupních skupin, z nichž každá má svého Organizátora a výdejní místo. V praxi se tedy na našem webu přihlásíš do Nákupní skupiny blízko tvého bydliště, objednáš si produkty, které chceš, a ty si pak vyzvedneš ve výdejním místě.

Jaké jsou v tom výhody?

Daří se nám vynechávat mezičlánky v cestě potraviny – distributor, velkoobchod, maloobchod – a s tím spojené náklady. Tím pádem má farmář větší podíl z prodeje a současně zákazník lepší cenu. Naše výdejní místa vznikají v nejrůznějších koutech ČR, třeba i tam, kde není žádný farmářský obchod.  Jídlo se vydává v den, kdy ho dovezeme, takže zboží neleží v regálech týden či dva. A na Scuku není žádná minimální hodnota nákupu – když budeš chtít jedno máslo, koupíš si prostě jen jedno máslo a ne nákup za 1500 Kč.

Kamil Demuth
Kamil Demuth, CEO Scuk.cz

Zmiňoval jsi, že pracujete s nákupními skupinami. Přiblížíš mi to?

Naše Nákupní skupiny beru jako komunity. Každá má svého Organizátora, který od nás přebírá zboží a zajištuje jeho výdej. Ze začátku často funguje výdejní místo pouze jako výdejna, lidé se ale brzy lépe poznají a Skupina má hezký sociální přesah. V některých místech se už pořádají i Mikulášské pro děti. Osobní kontakt je pro mě jedna z klíčových věcí na Scuku, nechceme totiž být další anonymní dodávkovou službou.

Kdo se může stát Organizátorem a co ta role obnáší?

Všichni mají stejné podmínky. Fungujeme na principu provizního modelu, kdy Organizátor dostává 7,5 % z ceny produktu. Z 10 registrovaných organizátorů skutečně začnou tak 2-3 lidi. Zájem opadne, když se lidé dozvědí, co je k výkonu potřeba. Pro roli Organizátora totiž potřebuješ být časově flexibilní, musíš splnit hygienické podmínky a zároveň mít vhodné místo pro výdej – třeba 5. patro paneláku podle nás není ideální.

Jak tedy nejčastěji vypadají výdejní místa?

To záleží na Organizátorovi. Často jím jsou ženy na mateřské dovolené, ty mají své výdejní místo klidně v rodinném domku. Výdejní místa ale vznikají také ve zdravých výživách, bezobalových obchodech či v kavárnách. Potřebujeme čisté, suché místo s lednicemi – ty jsou z pohledu hygieny nejkritičtější pro uchování teplotního řetězce.

Kolik takových výdejních míst máte?

Teď máme zhruba 315 aktivních Organizátorů, někteří z nich zavádějí i dva výdejní dny, což znamená celkem 363 Nákupních skupin od Aše po Ostravu a Zlín, od Cínovce po České Budějovice.

Máte nějaká pravidla, podle kterých vybíráte, co na Scuku nabídnete?

U dodavatele si kromě jiného prověříme, jestli splňuje náš kodex kvality, a pak se bavíme dál. Nechceme výrobky z klasického konvenčního zemědělství, velcí hráči se tak dostávají automaticky mimo.

Vybíráme si menší dodavatele. Každý produkt prochází online schvalováním – kontrolujeme složení a další vyplněné parametry.

Když se nám něco nezdá, řešíme to s dodavatelem. Dovoz tolerujeme jen u zboží, které se u nás nepěstuje, nevyrábí nebo u nás ještě není sezóna. Aktuálně máme 230 aktivních dodavatelů, kteří v minulém měsíci prodávali.

Narostl zájem v posledních měsících – vzhledem k vládním omezením kvůli pandemii?

Korona nás vystřelila. Dařilo se nám i předtím, plnili jsme cíle, které jsme si vytyčili, a vše šlo podle plánu. V lednu 2019 jsme měli 68 Nákupních skupin, v lednu 2020 jich bylo 190, no a na konci dubna to bylo neuvěřitelných 363. Náš růst se z února na duben ztrojnásobil, v porovnání s dubnem 2019 byl najednou desetinásobný.

To s vámi muselo zatřást…

Sáhli jsme si na dno sil. Moc děkuju týmu, že jsme to zvládli. Vzhledem k situaci jsem ale řešil vlastně hezké starosti. Nemusel jsem uvažovat nad tím, koho propustím, jak tomu bohužel muselo být často v jiných firmách. Tou dobou se nám roztrhl pytel s farmáři a výrobci, zájemci o pozici Organizátorů i se zákazníky. Počet aut, která jsme potřebovali na rozvoz, se ztrojnásobil, místo 15 lidí ve skladu jich bylo i 40. Náš sklad praskal ve švech, a tak jsme ho během jediného víkendu přestěhovali.

Mluvil jsi o tom, že s farmáři se roztrhl pytel. Jak na tom tehdy byli?

Pro některé jsme se stali klíčovým partnerem, vlastně jediným zdrojem prodeje. Farmářské trhy byly zavřené, prodej ze dvora padl na minimum a restaurace se zavřely. U našich stávajících dodavatelů se nám často podařilo vykrýt jejich ztrátu naším nárůstem poptávky – u mléčných výrobků, masa a zeleniny téměř 100%.

„Vnímali jsme jako povinnost, farmářům a zemědělcům pomoct.“

Hlavně malí dodavatelé mají trhy jako hlavní prodejní kanál, tehdy o něj přišli. Díky Scuku a dalším platformám byli snad schopni přežít.

Dotkla se situace nějak výrazně i Organizátorů a zákazníků?

Upřímně, klobouk dolů před Organizátory.  Najednou museli nakoupit více lednic, zavádět další výdejní dny nebo se učit bezkontaktní výdej. Národ se ale dokáže semknout, viděl jsem to i na tom Scuku.

Když byl Uničov v karanténě, Organizátorka z vedlejší vesnice nosila zákazníkům jejich zboží „na hranici“.

Také se zrodila iniciativa „Pomoz sousedovi“, ve které během pár dní 600 lidí vyjádřilo ochotu nakoupit sousedovi, který nemohl z karantény. Organizátorka Šárka ze Štenberku zase uspořádala sbírku občerstvení pro místní Porodnické oddělení.

Řekl bys, že pandemie koronaviru pro vás byl zásadní okamžik v historii firmy?

To rozhodně. Řadím ho hned vedle zavedení logistického systému. Bez něj bychom totiž zkrachovali. Původně jsme chtěli vytvořit jen platformu, kde si lidé nakoupí a sami farmáři si vyřeší rozvoz zboží. Ale zjistili jsme, že právě logistika je pro většinu farmářů největší kámen úrazu. Teď jednoduše dováží objednané zboží na jedno místo a my se staráme o rozvozy do výdejních míst.

Roste poptávka po službě dál, když už fungují farmářské trhy?

Lehce se stabilizujeme. Myslím, že většina nových zákazníků zůstane, pravděpodobně se ale sníží jejich frekvence nákupu na Scuku. Pro nás je super, že lidé poznali alternativu k nakupování v obchodech. Současně jsme rádi, že farmářské trhy zase fungují, nechceme jim konkurovat.

Co vás čeká, až si na všechno nové zvyknete?

Kromě práce na novém blogu jsou to spíše technické projekty. Nasbírali jsme mnoho podnětů k optimalizaci zákaznické péče a reklamacím, čekají nás investice do polo-automatizace skladu apod. Přál bych si, aby se ze Scuku stal inkubátor pro dodavatele, abychom byli místem, kam jdeš, když chceš začít pěstovat zeleninu, vyrábět pesta, paštiky apod. Rozjet takový byznys totiž není jednoduché. Často nevíš, jak prodávat nebo jak na marketing a sociální sítě. Chceme být parťákem, který pomůže.

 

Meta:

Foto Scuk.cz
Ilustrace tvoří pro Scuk Tereza Čižmárová

 

 

 

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru