Velkoskladem proudí jídlo 24/7

Logistika, přeprava, dozrávání a balení ovoce i zeleniny – to všechno nás zajímá, když vyrážíme do jednoho ze skladů společnosti Hortim, která se od roku 1993 dovozem potravin zabývá. U areálu nás vítá pan Klásek, který ve firmě už 16 let řeší sponzoring a podporu charit, nemocnic či zoo, kterým Hortim daruje ovoce a zeleninu.

Míříme k tzv. příjmu, kam celý rok, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu přijíždějí kamiony s dodávkami zboží. Hned na rampách projdou kontrolou kvality. „Kvalitáři jsou velmi důležitou součástí naší firmy. Rozhodují, zda je přivezené zboží v pořádku a vyhovuje nárokům řetězců, kterým ho prodáváme. Pokud by vadné várky nevyreklamovali, zůstanou nám na triku… my už je neudáme.“

Boj o cibuli

Zastavujeme se u pytlů s cibulí, která do skladu putovala až z Egypta. „S cibulí je teď v Evropě velký problém. Kvůli suchu ji musíme dovážet.“ Problémů s produkcí způsobených počasím bude podle pana Kláska přibývat. „V takových situacích je pak na našich nákupčích, aby surovinu sehnali v jiných zemích.“

Jak dozrává banán

Od cibule pokračujeme dál, míjíme místnosti uzavřené rolovacími dveřmi. „Tohle jsou banánové dozrávárny, takové plynové komory napuštěné ethylenem.“ Banán zde stráví 4 až 6 dnů, podle toho, jakou zralost má mít. Tu si určují řetězce. „Většina řetězců chce krásné žluté banány, občas ale vezmou i jemně zelené, aby si je zákazníci nechali dozrát až doma.“

Dozvídáme se, že Hortim je jedním z největších dozrávačů banánů v České republice. Jen v tomhle skladu je 23 komor.  „Češi si pomalu zvykají i na další exotické druhy ovoce, pomáhají tomu nejrůznější kuchařské show. Přesto se ale sám často setkávám s tím, že lidé vyhodí např. celé mango, protože jim nechutná. Přitom ho jen nenechali pořádně dozrát.“

Co řetězec, to obal

Když ve skladu vidíme množství přepravek, ptáme se, co se s nimi stane. „Dřevěné bedny a kartonové krabice se neustále recyklují. Plastové se používají pořád dokola – umyjí se, dezinfikují a znovu naplní.“  To, co víme od českých zemědělců, se potvrzuje i zde – každý řetězec má svůj vlastní typ přepravek a pravidla, jak má zboží vypadat.

Univerzální bedýnky by podle pana Kláska ulehčily život všem z dodavatelského řetězce. I balení prodlužuje proces dodání. To se nám potvrzuje při průchodu kolem linky, kde se zrovna balí rajčata. „Do téhle části skladu přijede volné zboží, které ručně upravujeme a balíme podle požadavků řetězců.“  

Dostáváme se do míst, kde se řeší expedice finálních balení. Palety plné přepravek jsou pečlivě označené tak, aby se celou cestu daly dosledovat. Zboží zabalené přesně podle přání obchodních řetězců míří za zákazníky.

Další články

Podzim je za rohem, a s ním přichází i sezóna dýní! Tyto oranžové krásky nejsou jen dekorací na Halloween, ale
Nedávno jsme přinesli data získaná z měření potravinového odpadu ve 4 školních jídelnách v Praze, které jsou zřizované a vaří
Náš projekt Prague Food Waste odhalil, že ve čtyřech pražských školních jídelnách, fungujících jako příspěvková organizace, končí až 31 %
Přejít nahoru