Plýtvání v distribuci

Připravíme vám workshop na míru. Společný seminář či teambuilding pro firmu, neziskovku, sociální podnik nebo jen skupinu nadšených zaměstnanců s vámi vyladíme tak, abyste si z něj odnesli přesně to, co potřebujete. Přidejte se ke stovkám zaměstnanců, kteří ví, jak šetřit jídlem.

Než se potraviny dostanou do prodeje, musí být přepraveny a distribuovány. Například ovoce a zelenina většinou putují na prodejny přes velkosklady. K nám spotřebitelům se však dostanou jen ty nejlepší kusy, nemalá část zboží proto ukončí svou cestu již v distribučním procesu.

Přestože ovoce a zelenina většinou nenesou označení trvanlivosti, prodejci po dodavatelích vyžadují určitou garanci, jak dlouho jim produkt na regálech vydrží. Výslednou trvanlivost ale ovlivňují všechny faktory, od toho, kde a jak ovoce rostlo, přes počasí i nakládání s plodinou během sklizně a dopravy. Distributoři nezjistí, zda byla zásilka na převoz připravena tak, jak má.

„Například bylinky jsou hodně náchylné na teplotu. Pokud se sklízí v Izraeli při 30°C a nezchladí se před distribucí správně, teplotní šoky jim mohou hodně uškodit.“

Nároky na dokonalý vzhled produktů jsou vysoké. U ovoce a zeleniny však rozhoduje primárně příroda, která na dokonalost nehraje. „Ovozel je příroda, snažíme se tomu všichni dát nějaký řád, ale pak se stane, že ve Španělsku měsíc v kuse prší a ty pomeranče pak vypadají tak, že je nechce nikdo kupovat. A to je problém.“

„Supermarket vám to nevezme ani za nízkou cenu, lidé chtějí za své peníze jen to nejlepší zboží. Informace, že ve Španělsku pršelo, a proto ta úroda vypadá tak, jak vypadá, se k zákazníkovi nedostane — a vlastně ho to ani nezajímá.“

I když se distributoři snaží pracovat se zbožím s maximální efektivitou, k odpisům dochází pravidelně. „Odpisů máme spoustu, obrovsky na to doplácí například citrusy, různé bobuloviny, jahody, borůvky a podobně. Jsou to naše odpisy, ne na prodejně, protože nám to ten supermarket ani nepřijme.“

Například u zázvoru, u kterého jsou žádoucí velké kusy a malé úlomky nikdo nekupuje, jdou prý odpisy do tun. Velký vliv mají v tomto ohledu spotřebitelé. Pokud budou při nákupu méně vybíraví, může to výsledné plýtvání podstatně ovlivnit.

Zpět na stránku Fakta o plýtvání

Určitě znáte někoho, komu by se taková rada hodila.

Články k tématu

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru