fbpx

Kde se plýtvá

🔗

Výroba

Výrobci se snaží zavádět do provozů technologické inovace, které šetří peníze a pomáhají jídlo udržet čerstvější. Problémy ale nastávají mezi výrobci a prodejci. Požadavky obchodů jsou přísné, často odmítnou nebo vrátí celou objednávku. Poptávku navíc ovlivňuje mnoho dalších faktorů – třeba počasí.

>>> příběh výrobce

Zemědělství

Zemědělci se snaží, aby vypěstovali prvotřídní zboží. Dokonalý vzhled jídla požadují nákupčí supermarketů, kteří mají na jednotlivé druhy potravin estetické normy. Argumentují při tom tím, že takové zboží vyžadují jejich zákazníci. Organizace pro výživu a zemědělství OSN odhaduje, že se kvůli vzhledu vyhodí až 20 % zemědělské produkce.

>>> příběh zemědělce

 

Distribuce

Distributor je mezičlánkem mezi výrobcem a prodejcem. Na jednu stranu musí vyžadovat perfektní kvalitu zboží, které nakupuje od výrobce či producenta, na druhou stranu musí plnit přísná kritéria, která vyžadují supermarkety.

>>> příběh distributora

Prodej

Za vyhazování v obchodech můžeme hlavně my, zákazníci. Očekáváme totiž tu nejčerstvější nabídku. V regálech často zůstává zboží s krátkou dobou trvanlivosti, protože si bereme produkty ze zadních řad, abychom měli ty nejnovější, i když jídlo sníme třeba hned ten den. Online prodejci potravin mají největší odpisy u ovoce a zeleniny, protože jsme velmi nároční na to, jak vypadá zboží, které někdo vybral za nás.

>>> příběh prodejce

Pohostinství a catering

Plýtvání v restauracích je způsobeno servírováním nadměrných porcí. Nejvíce se vyhazuje v zařízeních typu “All you can eat” s otevřenými bufety, kde si lidé mohou vzít více, než dokáží sníst. Problém může vzniknout při špatné předpovědi poptávky a počtu zákazníků. Přísné hygienické normy EU, např. spotřeba rozmrazených produktů do dvou hodin od otevření, způsobují, že jídlo má velice krátkou trvanlivost.

>>> příběh kuchaře

Domácnosti

Každému se už někdy stalo, že zapomněl nějakou potravinu v rohu lednice, a ta se zkazila, nebo nestihl spotřebovat chleba dřív, než začal plesnivět. Ne vždy se daří dobře plánovat, nebo nakupovat a vařit přesně podle seznamu. Potraviny průměrně tvoří až 30 % celkového odpadu z domácností.

>>> příběh spotřebitele