fbpx

Kde se plýtvá

🔗

Výroba

Nestandardní plodiny nemohou být skládány tak, aby se vešly do obalů, proto se balí jen ty tvarově ideální a nevzhledné kusy končí na kompostu nebo jako krmivo pro zvířata. Problémy nastávají mezi výrobci a prodejci. Prodejci často neuvedou přesné množství požadovaného zboží, a tak musí mít výrobci určité množství zboží na skladě, aby byli schopní vyhovět v případě objednávky na poslední chvíli. Ne vždycky si prodejci vezmou smluvené množství zboží a zbytek objednávky zůstane u výrobce. Převážně u zboží s krátkou dobou trvanlivosti, jako jsou mléčné výrobky, to může být velký problém.

Zemědělství

Plodiny se vyřazují na základě přísných kvalitativních standardů jako je váha, velikost, tvar a vzhled. Tyto charakteristiky nastavují velcí odběratelé (především supermarkety), kteří uplatňují na vzhled vlastní parametry. Plodiny, které neprojdou sítem, buď zůstanou přímo na poli, nebo jdou do bioplynky, případně se zkrmí zvířaty. Dalším problémem je nadprodukce – aby zemědělec zaručil požadované množství produktu v daný čas a v požadované kvalitě, vysadí pro jistotu více, než je třeba. Nadbytek ale neprodá. V případě neobyčejně dobré úrody je výkupní cena plodin na trhu tak nízká, že se zemědělci nevyplatí úrodu sklízet kvůli vysoké ceně práce.

Distribuce

Než se potraviny dostanou do prodeje, musí být přepraveny a distrubuovány. Ke ztrátám tak může dojít, když přepravní společnosti překročí plánovanou dobu pro dodání zboží či zvolí nevhodný způsob přepravy (špatně zabezpečí zboží nebo použijí nevhodné chlazení). Během uskladnění se může stát, že sklady jsou přeplněny, zboží určené k dřívější spotřebě se upozadí a vyprší mu datum spotřeby. Přebytky jsou také typické pro sezónní produkty prodávané během Vánoc či Velikonoc.

Prodej

Zhruba 80 % lidí nakupuje v supermarketech. Ty tak mají velmi silnou pozici na trhu a významně ovlivňují, jaké potraviny se budou prodávat. Zaměstnávají tzv. kontrolory kvality, kvalitáře, dohlížející na kritéria, která podle nich musí potraviny v obchodech splňovat. Do prodeje se tak mnohdy nedostanou křivé okurky ani příliš velké květáky. U zemědělců třeba zůstávají celé dodávky salátů jen kvůli jednomu povadlému kusu. Denně navíc vyhazovaly obchody neprodané pečivo, ovoce, zeleninu a další produkty do popelnic. Od ledna 2018 jsou ale provozovny s rozlohou větší než 400m2 povinny nabídnout neprodejné jídlo potravinovým bankám.

Pohostinství a catering

Plýtvání v restauracích je způsobeno servírováním nadměrných porcí. Nejvíce se vyhazuje v zařízeních typu “All you can eat” s otevřenými bufety, kde si lidé mohou vzít více, než dokáží sníst. Problém může vzniknout při špatné předpovědi poptávky a počtu zákazníků. Přísné hygienické normy EU, např. spotřeba rozmrazených produktů do dvou hodin od otevření, způsobují, že jídlo má velice krátkou trvanlivost.

Domácnosti

Hlavní příčinou plýtvání v domácnostech je nedostatek plánování při nakupování potravin a nesprávné skladování. Lidé často podléhají výhodným akcím typu 1+1 kus zdarma a nakupují na mnoho dní dopředu, aniž by jídlo později zkonzumovali. Při vaření dochází k navaření více porcí, které se nesní a skončí v koši. Toto jídlo se přitom může využít k přípravě dalších pokrmů, příklady najdete mezi našimi recepty.