Pláč nad rozlitým mlékem

Každý rok se ve Velké Británii vylije více než 50 milionů litrů mléka kvůli datům na etiketě. Laboratorní testy přitom ukázaly, že ještě zhruba 7 dní po datu spotřeby si na mléku můžeme s klidným svědomím pochutnat. To jsou čísla, kterými se britská skupina Feedback od letošního února snaží v rámci kampaně „Milking it“ přesvědčit firmy, aby přehodnotily zásady v označování dat a plýtvání mlékem snížily.

Jako první se zavázala změnit situaci velká mlékárenská společnost Arla, která dodává mléko do supermarketů. Na svých výrobcích má uvedeno „best before“ (český ekvivalent minimální trvanlivosti), ke kterému přidala „but often good after“. Na jejich mléku si tak v překladu přečtete např.: „Nejlépe chutná do 20. května, ale často je dobré i poté“. Arla tak vyzývá zákazníky, aby se namísto data spotřeby spoléhali na svůj vlastní čich a chutě.

Skupina Feedback nyní burcuje čtyři přední britské supermarkety, aby se ke snahám připojily také. Proč?

Odhaduje se, že v celosvětovém měřítku masný a mléčný průmysl způsobují až 15 % světových emisí.

To je více než celé světové odvětví dopravy. Ve srovnání s jinými potravinami pak právě mléčný odpad přispívá nejvíce k emisím skleníkových plynů. Tak drobným krokem jako je zavedení nové politiky v označování mléka, mohou supermarkety přispět k zásadním změnám a Feedback tohle téma umí podat s důvtipem i spotřebitelům – jako například v tomhle videu:

Feedback je skupina, která svými aktivitami upozorňuje na nefunkčnost současného potravinového systému. Její členové se prostřednictvím kreativních kampaní napříč celým světem snaží o dosažení politických změn a změn v potravinovém průmyslu. Aby toho dosáhli, oslovují svým programem širokou veřejnost, snaží se zapojit mládež a dobrovolníky, a v neposlední řadě také motivují občany k aktivnímu zapojení a prosazování zdravějších a udržitelnějších alternativ.

A co vy? Nevyhazujete mléčné produkty zbytečně? Podívejte se, co znamenají data spotřeby v Česku.

 

Foto: Pixabay

Web organizace Feedback

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru