Inovace, které pomohou snížit plýtvání

Data na obalech potravin a nápojů vedou k množství zbytečného odpadu v domácnostech i v obchodech. Zboží, které brzy projde, už v obchodech často stahují z prodeje, protože si ho nikdo nekupuje. Doma zase lidé vyhazují jídlo s prošlým datem, aniž by skutečně ověřili, že už se nedá sníst. Data jsou přitom založena na pouhém odhadu. Důležité je vzít rozum do hrsti a věřit vlastnímu úsudku. Dobrou zprávou je, že inovace nám v omezení plýtvání mohou pomoct.

Software, díky kterému nakoupíme levněji

Na snižování potravinového odpadu v supermarketech se zaměřil startup Wasteless, který vyvinul software upravující ceny produktů dle data spotřeby. Pomocí elektronických štítků na regálech nabízí zákazníkům různé ceny zboží. Pokud datum spotřeby produktu brzy vyprší, bude oproti stejnému produktu s delší spotřební lhůtou levnější. Díky softwaru je přeceňování potravin otázkou několika okamžiků. Zákazníci se tak mohou těšit na výhodné ceny a supermarkety na zlepšení svých hospodářských výsledků.

Foto: Wasteless

Nečti, dotkni se!

Šedesát procent potravin, které jsou přitom stále k snědku, skončí ve Velké Británii v koši jen kvůli datům, kterým spotřebitelé slepě věří. Díky novince od průmyslové designérky Solveigy Pakštaité ze společnosti Design by Sol se však brzy na vlastní „dotek“ budou moci přesvědčit, zda potravinu mohou sníst, či nikoliv. Jak to bude fungovat? Inteligentní štítek s názvem Mimica Touch poskytuje velmi přesné informace o tom, zda jsou potraviny uvnitř balení čerstvé či zkažené, a to podle struktury štítku, kterou si zákazník jednoduše ohmatá.  Pokud je štítek hladký, znamená to, že je výrobek stále čerstvý. Jakmile však jeho struktura začne být hrbolatá, je to jasný signál, že se potravina uvnitř balení zkazila.

Foto: Mimicalab

Původně byl bio-responzivního štítek zamýšlen jako pomocník pro osoby se zrakovým postižením, kteří si na omak ověří, v jakém stavu jsou potraviny v jejich lednici. Solveige Pakšaité si ale uvědomila, že jeho plošným zavedením by se mohlo dramaticky snížit plýtvání potravinami, a to především díky tomu, že si spotřebitelé čerstvost potravin začnou ověřovat vlastním dotekem spíše než čtením dat, která jsou založena na pouhém odhadu trvanlivosti.

Chytrý karton

Vědci z americké Cornell University pracují podle portálu New Atlas na vylepšení obalů mléka. Nové kartony budou obsahovat speciální senzor a QR kód. Zatímco QR kód shromáždí data o farmě a zpracovatelském závodu, senzor se bude soustředit na čas, který mléko strávilo v kartonu, a teploty, při se skladovalo. Při načtení dat z obou částí do chytrého telefonu pak obchodníci i zákazníci získají velmi přesně vypočítané datum spotřeby, které bude vycházet z reálných dat.

 

Úvodní fotka: Wasteless

Zdroj: Packaging Gateway | Rocket Space | New Atlas

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru