Oblečte se do banánových slupek

Tipněte si, kolik procent oblečení se dnes vyrábí z přírodních vláken. Sedmdesát? Padesát? Ne. Celé dvě třetiny světové produkce oblečení se vyrábějí z umělých vláken, jen jedna třetina z vláken rostlinných. Isaac Nichelson, designér a veterán na poli udržitelné módy, to ale odmítá nechat jen tak.

Zpátky do přírody

Výroba oblečení z přírodních materiálů je stará jako lidstvo samo. Len, bavlna, konopí nebo kůže hrály v šatnících našich předků prim až do druhé poloviny 20. století, kdy je začal vytlačovat silon, nylon a další umělé náhražky. Někteří designéři ale tváří v tvář ubývání neobnovitelných zdrojů hlásí návrat k rostlinným vláknům, konkrétně k banánům, ananasům nebo třeba ke zmiňovanému konopí.

Jenom z banánů samotných se ročně vyprodukuje až 270 milionů tun odpadu, který většinou skončí na skládkách nebo ve spalovnách. Isaac Nichelson v této haldě slupek ale neviděl odpad, nýbrž příležitost. Založil si proto start up Circular Systems a s pomocí více jak půl milionu korun od H&M Foundation se snaží měnit banánová vlákna v látku.

Nevyhazuj to!

Nichelsona nezajímají jen vyhozené banánové slupky, ale řeší i to, co se děje s haldami vyhozeného oblečení. Zjistil, že cáry z obnošených šatů se dají recyklovat v nová vlákna a znovu použít. V současné době vyvíjí 2 technologie. Zatímco Texloop používá výlučně staré oblečení, Orbital v sobě již kombinuje staré šaty a banánové slupky do pevného, trvanlivého vlákna.

Optimista i kritik

Když mluví o módním průmyslu současnosti, Nichelson je zároveň optimistou i kritikem. Na jednu stranu chválí třeba výrobu bot z odpadu sesbíraného z oceánů nebo nahrazování kůže trvanlivějším kolagenem, na druhou stranu podle něj stále ještě mnoho firem bere růst produkce jako jediný ukazatel úspěchu.

„Cílem by mělo být vyrábět méně oblečení, vyrábět jej udržitelně a přestat brát růst produkce jako znak úspěšného byznysu. Ano, pěstování udržitelných zdrojů potrvá déle, a bude to stát víc, ale i tak je to směr, kterým by se módní průmysl měl ubírat.“

Velké firmy se podle Nichelsona na životní prostředí příliš neohlížejí. Pokud ale téma nezačnou řešit, hrozí jim v blízké budoucnosti ekonomický propad. Současných materiálů totiž bude nedostatek.

 

 

Foto: Pixabay, Pexels

Článek vznikl v rámci projektu Mluvme o plýtvání potravinami. | Zdroj: Fastcompany.com

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru