V Dánsku otevřeli první supermarket s přebytky. Rozhovor přímo z místa!

Nezisková organizace DanChurch Aid otevřela v Kodani supermarket s přebytky WeFood. Obchod cílí jak na chudší dánské vrstvy, tak i na ekologicky smýšlející spotřebitele.

Jak funguje? Přebytečné jídlo, které producenti nechtějí, protože by ho v běžných supermarketech neudali kvůli vzhledu nebo uplynulé době minimální trvanlivosti, vyzvedávají dobrovolníci. WeFood spolupracuje hlavně s velkými řetězci Føtex a Danske Supermarked, ovoce a zeleninu dodávají menší dodavatelé. Jídlo prodávají s 30 – 50% slevou oproti běžným prodejnám a výtěžek jde na projekty DanChurch Aid v nejchudších zemích.

Naše příznivkyně žijící v Kodani, Tereza Hlobilová, se zeptala na pár detailů ředitele komunikace Pera Bjerra.

Zajistit chod celého podniku musí stát hodně sil. Kolik dobrovolníků se na tom podílí?

Máme okolo sta dobrovolníků, kteří jsou rozděleni do skupin. Máme tým prodavačů, marketingový tým, logistický tým a někteří lidé se starají o kontaktování obchodů, které nám dávají jídlo k prodeji. Pro potraviny si jezdíme dodávkou a hlavně na elektrokolech. Většina dobrovolníků se nám přihlásila na Facebooku a někteří si o našem obchodě přečetli v novinách.

WeFood2m

Opravdu prodáváte prošlé jídlo?

Ano, ale jedná se o jídlo s prošlým datem minimální trvanlivosti (best before). Většina obchodů v Dánsku takové jídlo neprodává, i když je v pořádku. Změnil se tu zákon a nabízet jídlo s prošlým datem minimální trvanlivosti je teď legální. Ovšem jídlo po datu použitelnosti („spotřebujte do“) prodávat nesmíme.

Na rozjezd obchodu získali peníze z crowdfundingové kampaně, kdo obchod ještě zafinancoval?

Půl milionu dánských korun (asi 1 800 000 Kč) jsme získali díky hudebnímu festivalu Roskilde. Další milion jsme vybrali za tři týdny v rámci crowdfundingové kampaně. Jména přispěvatelů jsou teď napsaná na stěně slávy v obchodě WeFood.

WeFood3m

Čeho máte hodně, a co naopak nejvíc chybí?

Zatím úplně nevíme, co budeme prodávat. Pravděpodobně to bude hodně druhů pečiva a zeleniny, protože se nejvíce vyhazují, a potraviny přímo od producentů, které přebývají. Teď tu máme například zázvorové pivo a čokoládu. Nové dodavatele získáváme každý den a pokud to bude pokračovat tímto tempem, otevřeme více obchodů. Zprvu bychom chtěli expandovat v Dánsku a později možná i do dalších zemí.

Další články

Náš rozhovor se CSR manažerkou Lucií Loučkovou ze společnosti Tesco v České republice otevírá dveře do světa jejich boje proti
Evropská komise na začátku července představila návrh směrnice na právně závazné cíle pro snížení množství potravinového odpadu, jichž mají členské
Loupu slupky od brambor a házím je do sáčku v kuchyňském koši s pocitem, že se na skládce rozloží a
Přejít nahoru